Nusa Idaman Phase 3 (NIP3) blog is all about residents in Canna Precinct, Taman Nusa Idaman, 79100 Nusajaya, Johor. Residents are encouraged to join. Anyhow, others outside the area are also welcome. Submit your views, ideas, suggestions, problems or comments to this blog. We would like to here from you. You can send in English or Bahasa Malaysia...

To join, simply search relevant post to comment by clicking on any of the labels.

Subscribe to NIP3 Blog by clicking on the RSS button (bottom right) so that you'll be updated with newest posts and comments in this blog.

Enjoy.

Friday, January 8, 2010

Two Lane Entrance to Nusa Idaman 3

Salam and greetings,

On Wednesday night, there was a meeting at Nusajaya Mamak restaurant. One big decision was made based on the majority of residents prefer to have two lanes entrance to Nusa Idaman 3: One lane is for general entrance (without access card) and the other one is for the residents. The first in Nusajaya area. Any comments?

2 comments:

admin said...

Greetings everyone,

These points were discussed during the meetings. It was reported by Fauzi aka Reeboot:

"Rumusan pada malam tu tentang isu Access card.

1. Majoriti setuju untuk memasang auto gate secepat yang mungkin. Ini kerana ramai yang telah bayar dan ingin melihat apa yang telah mereka keluarkan. Selain daripada itu, satu peringatan kepada sesiapa yang masih lagi ingin menunggakkan bayaran pada persatuan.

2. Majority juga telahpun bersetuju untuk memasang 2 auto gate dibahagian In-let access(satu untuk residen dan satu lagi untuk pelawat). Manakala untuk Out-let access akan tetap satu access. Dibahagian In-let,residen akan masuk gate yang bersebelahan betul dengan guard untuk tujuan keselamatan dan pelawat akan masuk dibahagian kiri. Majority tidak mengutamakan pelawat tetapi lebih tekankan tentang penduduk pasal kita yang keluarkan duit. Ada yang menceritakan banyak juga yang pernah terjadi diSingapura dan dibeberapa tempat lain yang mengancam nyawa residen yang mana ada kes penjahat menghunus pisau pada residen tetapi nasib baik guard nampak melalui body languages residen yang ada dalam kereta. Jadi kejadian tersebut dapat diselamatkan oleh guard. Kalau pasang satu access, guard hanya duduk diam sahaja didalam post pasal residen masuk akan menggunakkan card. Satu lagi nak mengelakkan congested diGuard House. Berkemungkinan juga residen hendak mengadakan kenduri ditempat kita, takkan nak beratur beramai-ramai bersama pelawat. Lagipun, collection kita datang dari 100 buah rumah dan collection dapat RM10k. Budget untuk satu access(in and out) baru RM5700++ dan kalau tambah satu lagi berharga RM3700++. Masih ada lebih, jadi masing-masing bersetuju. Inikan kutipan untuk access card, jadi biarkan….ini duit orang ramai beb. Bab maintenance pun boleh gunakan balance yang ada pada kita.

3. Kalau mengikut Tuan Mad Syah, mula-mula dia tidak bersetuju tetapi setelah menghadirinya sendiri, dia pun bersetuju dengan alas an yang telah diberikan. Lagipun, majority dah setuju. Soalan nie pun dah diutarakan padanya, tetapi dia lebih bersetuju kalau kita ikut suara ramai. Jangan sampai residen hilang kepercayaan pada komitee. Lagi susah beb…So far, ramai yang tertunggak telah pun membuat bayaran samada ansuran ataupun cash. Sambutan agak baik. Kalau kita lihat, berapa ramai pelawat akan masuk ketaman kita, 20 orang, 30 orang?? Sebab tu, pelawat diasingkan pada lain lauan. Lagipun dapat juga kita melihat Guard kita bekerja. Pandangan saya, biarkan orang luar Nampak susah sikit nak masuk ketaman kita. Kita pun nak minimize orang luar masuk tempat kita.

Thanks and regards,
Mohd Fauzi Bin Othman"

Cheers

Anonymous said...

Salam and Greetings,

This post is to inform you that Nusa Idaman Phase 2 - Bougainvillea Precinct is having a renovation on its entrance. It will have two lanes entrance and will be the same as what residents in Nusa Idaman Phase 3 - Canna Precinct will have one day.

But the only different is that the resident lane will be on its far left and the visitors will be next to the post guard. Whereas the residents in Nusa Idaman Phase 3 lanes will be next to the post guard and the visitors lanes will be on the far left.

I'm sure there are reasons for these as well as advantages and disadvantages on both sides.